Thursday, May 27, 2010

Kafir Harbi Nak Jadi Peguam Syarie?


Setakat termampu, saya enggan membuat komentar tentang politik, bukan kerana saya buta politik atau tidak peka dengan keadaan semasa, tetapi kerana politik masakini tidak sehaluan dengan naluri saya.

Membaca perihal political monkeys yang bergayutan di rimbunan politik di negara ini memualkan, terutama apabila agama yang suci ini dijaja sebegitu rupa demi political expediency.

Tapi saya terpanggil untuk melahirkan rasa kesal yang tiada batasnya apabila membaca nukilan ahli Parlimen Kulim, YB Zulkifli Nordin semalam. (Sila baca ulasan lengkapnya di sini).

Seorang peguam wanita bukan Islam telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk memaksa Mahkamah Syariah Kuala Lumpur supaya menerimanya sebagai peguam syarie, dengan tujuan membolehkan beliau mengendalikan kes-kes syarie di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur.

Saya bukan peguam, jauh sekali pakar perundangan. Pengetahuan saya tentang hal ehwal undang-undang terhad kepada sedikit sebanyak yang saya pelajari semasa menimba ilmu di ITM, itupun setakat skimming the surface.

Tapi sejahil mana sekalipun diri ini, saya tahu peguam sekular bukan Islam tidak berhak mencampuri ehwal syarie di Mahkamah Syariah.

Jadi saya ingin tahu apa motif Victoria Jayaseele a/p Martin Jayaraj berbuat demikian. She is obviously testing the waters.

Sudah tentu ada dalangnya dan saya tidak hairan kalau petualang itu datangnya dari kalangan orang Islam sendiri, the so-called Malay Liberals. Inilah yang amat memilukan saya.

Orang Islam masa kini nampaknya berlumba-lumba untuk mengkhianati agama (dan bangsa) sendiri demi kepentingan politik. Sesungguhnya dunia memang sudah tiba di penghujungnya.

Bak kata YB Zulkifli (quote unquote):

"Asas kepada hukum syara' adalah aqidah, tauhid; Keimanan dan keyakinan kepada hukum Allah. Bagaimana seseorang kafir yang sedikitpun tidak percaya dan beriman kepada Al-Quran dan Hadith mahu mengamalkannya di Mahkamah Syariah?

Victoria Jayaseele/ap Martin Jayaraj adalah seorang bukan Islam. Beliau tidak pernah mempunyai aqidah mempertuhankan Allah Yang Maha Esa, beliau tidak meyakini Nabi Muhammad saw sebagai Rasulullah, beliau tidak beriman dengan Al-Quran dan Hadith; Pendek kata beliau adalah seorang kafir dan bukan Islam!

Bagaimana kafir dan bukan Islam seperti ini boleh diterima dan dibenarkan menjadi peguam syarie dan menjalankan amalan guaman syariah di mana-mana Mahkamah Syariah yang undang-undangnya berteraskan Al-Quran dan Hadith yang beliau sendiri tidak beriman dengannya..?

Kita umat Islam di Malaysia sekarang berada di satu persimpangan yang menggetirkan. Keluhuran agama kian tergugat. Kemana halatuju kita? Renungkanlah...

12 comments:

NanaDJ said...

Puteri,

Like you I try to steer clear of making political comments since I am sick of the current political climate and scene. Yes she has no business in getting herself into Syariah law when she doesn't even understand what Islam is all about. As you said there must be some so caalled liberal Muslim Malays behind her and who will think that people like us dah ketinggalan zaman.

Wan Sharif said...

Salam,
Membaca penulisan Puteri sekali ini menjuruskan saya kearah Jihad Mode.. Tetapi saya tak perlu hilang kewarasan saya .. Saya bersetuju sepenuhnya dengan Puteri yang si Harbi itu tiada tempat di Mahkamah Syariah.. penganut agama ini akan membunuh perempuan mereka yang memeluk ugama Islam..
Bagi saya golongan ini memang golongan Harbi kebanyakannya..

jaflam said...

Inilah akibat bila agama dipolitikkan dan paling sedih bila orang Islam sendiri sanggup menjual agama untuk kemenanagan politik. Selepas menjual nama Allah mini mereka mahu kafir menjadi pengamal hukum Islam. Semoga Allah meletakkan mereka ini di neraka jahanam bersama kafirin yang mereka sanjungi.

luahfikiran said...

Salam,
Atas alasan apa sekalipun, seorang yang bukan beragama Islam tidak boleh peguam syarie ! Tak beriman kepada Allah dan tak memahami agama Islam, bagaimana mungkin hendak menegakkan undang-undang Islam ? Amat mengecewakan apabila ada orang Islam sendiri bersetuju peguam bukan Islam jadi peguam syarie !!! Mereka ini sanggup melacurkan agama mereka sendiri untuk kepentingan mereka ! Apakah ini yang mereka maksudkan dengan liberalisme ?

AAMA said...

Macam ni lah kak,

Apabila agama dan kewarakan dan ilmu agama di ukur dgn segulung ijazah..maka ini lah berlakunya.
Tiada bezanya dengan orang2 lain yg beragama islam dan berkelulusan agama..mengaku dia yg paling mengetahui hal2 Allah dan boleh keluarkan fatwa2 bermacam2.

Tiada undang2 yang melarang orang bukan islam mempelajari undang2 syariah. Soal takwa dan percaya pada Allah tu...lain perkara lah..sebenarnya dah bertahun2 dah peguam2 bukan islam mempelajari syariah.

Syariah pun bukan lah undang2 Allah..cuma intepretasi manusia terhadap apa yang di baca di quran dan kitab.

Islam di ukur bukan pada ijazah dan universiti tetapi pada amalan..
kita beramal lebih..kita lah..yang dapat..

setakat dpt ijazah tu.....cuma ilmu ciptaan manusia jer...

Naz in Norway said...

Salam Kak Puteri,

I was very surprised to read about that too. I'm all for equality but in this case...sorry, she has no rights to be in a Syariah court.
Try changing all the variables in this particular case - anyone will see that it is unheard of!

mamasita said...

She is a lunatic! Crazy lady! What was she thinking?
Or she probably wanted some free publicity to make herself well-known..that was it!
Jangan layan lah!

Kama At-Tarawis said...

Nana -it's hard remaining conservative under the current clime, nana..

Wan, Jaflam, LF - couldn't agree with you more.

AAMA - setakat belajar undang2 syariah sapa pun boleh tetapi untuk menjadi pengamal undang2 syariah memerlukan kepercayaan kepada sumber undang2 tu sendiri. how can you defend your anak guam berlandaskan hukum Quran dan hadith kalau you sendiri tak percayakan Quran dan Hadith? itu hypocrite namanya.

amatlah salah jika dikatakan syariah itu bukan undang2 Allah. benar ia interpretation tapi berlandaskan apa? bukan Quran dan Hadith?

sebagai contoh, a non-muslim man may know everything there is to know about Islam dan buleh baca serta memahami Quran lagi, tetapi tetap tidak boleh menjadi imam for the simple reason that he is not a muslim. soal taqwa dan aqidah tu bukan soal lain. itu core values dalam Islam.

Naz & Mamasita - we live in a scary world dimana agama jadi percaturan politik. amat menyedihkan.

ninotaziz said...

Testing the waters?

More like brewing her latest concoction in a cauldron with her broomstick. She already has the black cape on!

There are quite a few of these non-muslim so-called muslim experts in town. If they were such experts, they would have converted by now. That they remain non-muslim shows their utter disbelief in spite of their knowledge and interest!

ETERNAL ICON said...

most of the commentators here say that victoria is not a muslim and she doesn't understand islam. that lady was graduated from uia. uia awarded the diploma of syarie law and practice to this lady. i'm sure that her understanding on islam is even deeper than some of you, the so-called muslims. you say that the state enactments do not allow non-muslims to become syarie lawyers. but then, the constitution (the highest law in malaysia) states that everyone is free to practise his/her religion. but why made a fuss over the use of allah? christians, jews and muslims have been using this name for quite a long time. why allah is exclusive for muslims only in malaysia?

Kama At-Tarawis said...

icon2008 - we, the so-called muslims (your nifty description of us)happen to subscribe to La Ila Ha'illallah - Tidak ada tuhan melainkan Allah / There is no god but Allah dan bukan tidak ada allah melainkan Allah. that alone should answer your question about the exclusiveness of Allah.

mungkin kita tak sebijak victoria dalam mengupas undang2 syarie (sebab kita tak belajar di uia dan dapat diploma undang2 syarie), tetapi there is a big difference between kita dan dia - aqidah kita masih kukuh manakala aqidah dia yelek. macam mana nak pertahan anak guam dengan undang2 berlandaskan Quran kalau Quran pun tak percaya?

Kalau understanding dia dah mendalam benar, kenapa dia bukan muslim? jawapnya: sebab memahami dan mempercayai tu are two different things. semua orang boleh memahami tapi bukan semua boleh mempercayai dan meyakini.

ramai orang mempelajari * mendalami comparative religions semasa di uni. untuk apa? untuk memahami agama2 yg berlainan tapi tak semestinya dia percaya apa yang dia tlah fahami tu.

apa pulak kena mengena state enactments yang tidak membenarkan non-muslim practise dalam mahkamah syariah dengan kebebasan beragama seperti termaktub dalam constitution? Hisyy, kalau nak argue pun, biarlah sehaluan argument tu.

let me tell you something. you punya blind faith politically dah cloud your judgement as a muslim (kalau u muslimlah). what a pity.

NanaDJ said...

Well said Puteri. See what I mean about liberal Muslim Malay!!