Thursday, March 1, 2012

Kisah Surat Khabar

Surat khabar bersusun kat rumah sehari dua ni. Masih belum punya kesempatan nak baca. Sebenarnya, nak kata sibuk sangat pun tidak, cuma consumed with other priorities. Biasalah, pottering around doing this and that, lepas tu lupa.

Sudah menjadi kelaziman saya membeli sekurang-kurangnya dua surat khabar sehari, satu dalam Bahasa Melayu dan satu lagi dalam Bahasa Inggeris. Andainya saya pandai Mandarin dan Tamil, sudah tentu surat khabar Cina dan India pun jadi my daily staple. 

Orang yang suka menganjurkan "jangan baca surat khabar itu dan jangan dengar berita di stesen TV ini" bagi saya adalah tergolong dalam mereka yang singkat fikiran.

Kita tidak harus menghalang perkembangan minda kita. Kenapa perlu menjadi seperti lembu dicucuk hidung, subscribing to herd mentality? This kind of limitation sebenarnya membantutkan kematangan pemikiran kita sendiri.

Itulah sebabnya ramai political infants di kalangan kita, yang hanya mampu menjerit dan membuat bising. Tak ubah macam bayi, all hype and no substance. Dan macam bayi juga, the only substance is a diaperful of crap.

Bagi saya, gah bercakap tak guna. Setakat bermodalkan air liur. Yang penting gah berfikir. Speakers and orators are a dime a dozen but thinkers are worth their weight in gold.

Berbalik kepada kisah surat khabar, walaupun saya tak pernah ketinggalan mengikuti news reports di pelbagai online portals, I still have this need for the physical presence of a newspaper to complete my day.

Mungkin kerana saya old school, dek kerjaya zaman silam sebagai wartawan, pada satu era di mana tulis news reports masih pakai typewriter, dengan tujuh carbon copies.

Wartawan sekarang (saya maksudkan the younger generation) tidak mungkin dapat membayangkan semua itu; not when they input their stories pakai komputer, dengan 'delete' keys yang boleh padamkan writing errors at will.

Zaman dulu news editors perbetul copy pakai dakwat merah (macam cikgu) on the top sheet of your 7 carbon copies. Then you had to type the whole darn story, dengan 7 salinan, all over again!

Mati Merajuk

Semalam saya terbaca dalam Harian Metro satu news item yang agak menyedihkan, yang membuatkan saya berfikir sejenak, kerana ia melibatkan isu perhubungan kekeluargaan dan maaf memaafi.

Berita utama di muka 9 bertajuk "Merajuk Sampai Mati" memaparkan penemuan satu mayat yang sudah reput dan berulat di sebuah rumah di tanah rancangan Felda dekat Jerantut.

Pilu saya membacanya. Al-Fatihah untuk roh allahyarham peneroka Abdullah Mat Nor, 60 tahun, yang kembali ke rahmatullah dalam keadaan kesaorangan dan begitu daif, dan hanya disedari tiga atau empat hari selepasnya.

Tidak dipastikan sama ada isterinya sudah meninggal atau mereka berdua sudah berpisah. Yang pasti, ayah 7 anak yang telah dewasa ini tinggal bersendirian. Dikhabarkan, dia merajuk kerana tidak dibenarkan berkahwin oleh anak keempatnya Shamsiah, 34 tahun. 

Shamsiah, yang menetap di Temerloh, berkata: "Saya rasa sangat terkilan kerana tidak sempat untuk minta maaf dengan arwah ayah yang merajuk kerana saya tidak membenarkannya untuk berkahwin dengan seorang perempuan pilihannya.

Tambah beliau: "Sudah seminggu saya cuba menghubunginya, namun ayah langsung tidak menjawab telefon sedangkan hubungan kami sebelum ini sangat mesra dan ayah selalu menziarahi dan menghubungi saya."

Itulah kisahnya yang terpapar di dada akhbar. Si ayah yang tinggal bersendirian besar kemungkinan sepi hidupnya and memerlukan belaian seorang isteri pada usia yang sudah senja. Si anak melarang, atas sebab-sebab yang tidak dinyatakan.

Si ayah merajuk dan kembali ke kampung untuk mengubat hati sepi yang telah dilukakan. Ditakdirkan, sakratulmaut datang menjemput dalam kesunyiannya, dan beliau dibawa pergi. Menurut Ketua Polis Jerantut, tiada sebarang unsur jenayah dikenalpasti dan kes diklasifikasi sebagai mati mengejut.

Innalillahi wainna ilaihirrajioun. Semoga rohnya tenang di 'sana'. Hanya Al-Fatihah yang mampu disedekahkan. Bagi anaknya pula, apa lagi yang dapat di kata. Yang tinggal hanya penyesalan semata-mata, tetapi sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian sudah tiada gunanya.

PS: Pokoknya, kebanyakan lelaki pada umur 60 tahun masih perkasa, dengan semangat yang masih berkobar dan kudrat yang belum luntur. Andainya dia mampu, biarkanlah dia.

Saya pernah berdepan dengan satu situasi serupa, di mana si ayah (yang sudah lama kematian isteri) di halang berkawin lain oleh anak-anak, semata-mata takut harta 'dibolot' isteri baru. Aduhai...     

8 comments:

rohaizahabas said...

kak..
saya dulu kerja sebagai Kerani pernah melalui zaman menaip dengan typewriter yang bunyi nya punya lah bising dengan karbon copy hitam tu...ada masa nya kena tukar ribbon dia...

Kenapa lah anak anak menahan ayah mereka yang nak kawin lagi setelah mak nya tiada...biar kan lah..mereka juga hendak berteman..maybe sekarang si anak tu rasa bersalah sangat...
Alfatihah buat dia...
p/s
Abah saya kawin selepas 5 bulan mak saya meninggal dunia...tak ada apa yang nak di takut kan..harta semua bukan boleh di buat mati pun...

efanoor said...

Ayah pernah tanya kenapa orang perempuan bila dia sakit tenat dia akan suruh suaminya kahwin lain setelah dia meninggal?Situasi yang dialaminya sendiri bila arwah mak saya sebelum meninggal berpesan pada ayah saya supaya ayah berkahwin lagi.Saya tidak ada jawapan pada soalan ayah pada waktu itu sehinggalah seorang rakan FB dari Indonesia berkongsi cerita.

Lokasi : Kelas Megister Management yg rata2 mahasiswanya sdh berkeluarga
Tokoh : Pak Chandra, Dosen (lecture) & Boby (mahasiswa yg sdh berkeluarga)

Suatu ketika, Pak Chandra, dosen yg terkenal ramah & suka humor itu mengadakan permainan kecil dikelas, ya permainan kecil tapi sarat dng unsur psikologs sekaligus menguji pandangan moral mahasiswanya.

Pak Chandra : Ok, utk memulai permianan ini sy butuh bantuan seseorg.....Km Boby coba bantu sy didepan sini
(Boby berdiri dan maju kedepan)

Pak Chandra : Bob, coba km tuliskan dipapan tulis 10 nama org yg km rasa paling dekat dng km
(Bobypun menulis 10 nama org yg dianggapnya paling dia sayang dan paling dekat dengannya, ada nama papa mamanya, nama istrinya, anaknya, sahabat2nya, rekan2 kerjanya & tetangga2nya)

Pak Chandra : Nah Boby, sekarang coba km coret 2 nama yg km anggap kurang penting
(Boby lantas mencoret 2 nama tetangganya)

Pak Chandra : Sudah ? Silahkan coret 2 nama lagi
(Boby berpikir sejenak lantas mencoret 2 nama rekan kerjanya)

Pak Chandra : Sekarang coba coret 1 nama lagi !
(Boby mencoret 1 nama lagi & begitu seterusnya sampai tersisa hanya 4 nama di papan tulis)

Nama yg tersisa itu adalah nama ayahnya, ibunya, anak & istrinya.....

Suasana kelas hening, mereka semua mengira permainan telah usai & tdk ada lg nama yg harus dicoret...tetapi tiba2 Pak Chandra berkata : Tolong km coret 2 nama lagi...
(Boby terhenyak dan berpikir keras kemudian dng perlahan dia mencoret nama ibu & ayahnya)

Pak Chandra : Ini yg terakhir...tolong coret 1 nama lagi
(Boby tampak aga kebingungan namun kemudian dng perlahan & pasti Boby me4ncoret nama anaknya)

Bobypun menangis...isaknya terdengar jelas dikelas yg hening itu...tetapi ternyata Boby tdk sendiri...banyak mahasiswa lain tampak berlinang airmata......

Setelah Boby bisa menguasai dirinya kembali.....Pak Chandra menghampiri Boby, memegang pundaknya lantas bertanya : Mengapa km mencoret nama anak km dan bukan nama istri km ?? Org yg paling km kasihi ternyata bukan org tua km dan anak km....org tua yg dng susah payah membesarkan km, anak km adalah darah daging km sendiri, sedangkan istri adalah org lain tanpa ada ikatan darah dan kapan saja bisa dicari lagi....Tetapi mengapa km justru memilih istri sebagai org yg paling sulit km pisahkan dr hidup km ??

Semua mahasiswa diam terpana dan ikut tegang menanti jawaban Boby....

Dng suara lirih & perlahan akhirnya Boby menjawab : Seiring dng berjalannya waktu, ayah & ibu sy pasti akan meninggalkan sy, sedangkan anak sy, ketika saatnya dia dewasa nanti, diapun akan meninggalkan sy juga. Yg benar2 bs menemani sy sampai ajal menjemput sy adalah istri sy......

Catatan : Oleh karena itu apabila seorang istri terbaring kritis di rumahsakit tanpa harapan hidup lagi...dia akan senantiasa menyarankan suaminya utk menikah lagi....karena dia paham betul situasi yg akan dihadapi suaminya kelak tanpa seorg pendamping..

Maaf komen panjang sangat, sekadar mahu berkongsi cerita.

Kama At-Tarawis said...

ezza - stuju dengan apa yg ezza tulis. harta hanya untuk dunia. bila pergi, semua tinggal..

efanoor - terkedu saya baca. tq for sharing.

Pp said...

Jika saya sudah membuat keputusan untuk berkahwin lagi ... i wont allow anyone to stand in the way. seriously, bukan hak anak melarang seorang ayah atau ibu berkahwin lain.

Kama At-Tarawis said...

well said, pakpin. I share your sentiment...

Cat-from-Sydney said...

Aunty Puteri,
Hmmm....I thought this entry is about the newspapers, not the news? Anyway, Mama said tak boleh bungkus nasi lemak dengan portal online tu. Nak kena kertas juga. Betul kan? purrr....meow!

Kama At-Tarawis said...

well, it's about both, really.. the second being an extension of the first..

ummisara said...

kak puteri...

sayu baca pasal arwah meninggal seorang n dihalang kawin oleh anak pompuan dia...

betul mcm u cakap...kalau bapak tuh mampu, biarkan lah...sekurang-kurangnya ada org yang menjaga...

anak pun bukannya dok sekali denagn bapak...kalau tinggal sekali pun, takkan sama layanan dengan seorang isteri...

jadi utk anak-2 di luar sana...jangan pentingkan diri sendiri...'

sedihhhhhh nih!